Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2017 // Augmented Reality erstatter smartphonen i løbet af de næste ti år!

Augmented Reality erstatter smartphonen i løbet af de næste ti år!

01-08-2017

Augmented Reality erstatter smartphonen i løbet af de næste ti år!

Inden for de næste ti år ændres måden, vi tilgår digital information. Det kommer til at ske igennem briller og kontaktlinser - og ikke via smartphonen, lyder det fra Alexandra Instituttets computergraphics ekspert, Jesper Mosegaard.

– Hvis man synes, at smartphone-revolutionen var stor, så er det intet imod, hvad der venter os i de kommende år – og min forudsigelse er, at smartphone-branchen dør inden for de næste ti år og bliver erstattet af Augmented Reality.

Det fortæller Jesper Mosegaard, leder af Visual Computing Lab på Alexandra Instituttet, til DR Viden, der i en sommerserie har spurgt fem danske eksperter om, hvad de er fascinereret af, og hvordan de ser på fremtiden inden for deres forskningsfelt.

Virtual Reality og Augmented Reality er nogle af de emner, som han finder ekstremt spændende i øjeblikket, og selv om det er område, man har forsket i siden 1950’erne, er det først i disse år, at hardwaren er ved at være parat.

Han forudser en markant udvikling på området de næste par år, og derfor er det store spørgsmål, hvordan vi som mennesker får størst mulig gevinst ud af disse teknologier.

– Hvorfor uddanner vi stadig kirurger på patienter, når man kunne bygge simulatorer i 100 procent overbevisende Virtual Reality-simulationer? Og hvad sker der, når vi allesammen har digital information tilgængelig gennem vores briller og kontaktlinser, lyder spørgsmålene fra Jesper Mosegaard.

Jesper Mosegaard har altid elsket at tegne og var i lang tid overbevist om, at han skulle være grafiker eller tegneserietegner. Men han var også computernørd og legede med programmering – og lige siden har han kombineret det visuelle med computeren.

Selve forskningen og fascinationen af fotorealistisk computersimulering og interaktion blev for alvor vakt til live, da han skrev ph.d. i datalogi på Aarhus Universitet inden for computersimulering af kirurgiske indgreb i hjertet på børn med medfødte hjertefejl.

I hans tidlige karriere – før år 2000 – kunne man få ganske udmærket 3D-grafik, men måden hvorpå lys og materiale blev beregnet var fastsat én gang for alle af hardware-producenterne. Senere blev det muligt at programmere kortene, så man kunne få lige præcis den type skygge, materiale eller belysning, som man ønskede.

– Den store aha-oplevelse for mig var erkendelsen af, at den farve, der kom frem på skærmen, jo i virkeligheden var en række tal som så mange andre data, og at grafikkort derfor kunne bruges til meget andet end grafik, fortæller han.

Læs hele interviewet her.

Kontakt
Head of Visual Computing Lab, PhD
+45 21 66 53 65
Åbogade 34, 8200 Aarhus N
Nygaard bygningen, 3. etage lokale 305
Nyhedsarkiv
.